Grunner og tips, og når du ikke trenger ny

6 grunner til at du trenger ny nettside

En nettside er så mye mer enn bare en nettside. Den skal ha et formål, være levende og ikke minst, så skal den også gjøre en jobb og nå mål. 

Når rådet lyder:
Du trenger ny nettside

Når vi gjør en analyse av en nettside, så er det ganske vanlig at vi gir råd om å lage ny nettside. Kanskje tenker du at du trenger noe nytt? Her går vi inn på når du trenger noe nytt, og når du ikke trenger noe nytt. 

1. Timene for å lage ny vs å korrigere

Noen ganger kan en nettside være ok, den kan også være kaotisk, og av og til kan det være hindringer i veien, som gjør at man rett og slett bruker færre timer å lage ny side. Her trenger det ikke være en nødvendighet å lage ny side, men rent økonomisk er det fornuftig. 

Med mange års erfaring innen webutvikling, så går denne grensen ofte rundt 50-60 timer for de aller fleste, med både større og mindre ytterpunkter.

2. Du har valgt feil plattform

Vi ser ofte at noen har valgt feil plattform (CMS – Content Management System). Her kan du lese om ulike CMS plattformer. Feil plattform har da endt opp i å skape problemer for deg: 

Det er forståelig at mange velger feil, dette er ikke et område man tror er viktig og mange byråer leverer også feil plattform til sine kunder. Er du selvstendig grafisk designer og leverer i wix og squarespace, så er du blant de som gir kundene fremtidige problemer. 

Har du valgt wix, squarespace eller webflow vil mitt standardsvar alltid være at du må bytte plattform. Rett og slett fordi disse løsningene er laget for å være enkle for designere og mangler mye av funksjonaliteten du trenger for å lykkes og vokse over tid.

3. Alt er utdatert

Har nettsiden vært din dårlige samvittighet i årevis? Nettsider er ferskvare og det kan være at en svært utdatert nettside trenger en boost, og av og til kan en boost kreve noe nytt fremfor å klatte på noe gammelt. Klatting kan også etterlate gammel kode og gå ut over ytelsen. 

En oppdatert nettside gir et profesjonelt førsteinntrykk og kan øke konverteringsraten, fordi oppdatert innhold og aktivitet er med på å bygge tillitt. 

4. Du er låst til en leverandør

Noen nettsider er knyttet til leverandørsystemer som gjør det vanskelig å bytte leverandør. Eller av og til kan en eller annen utvikler sette seg på bakbena. Og plutselig er alle tilgangene borte. Eller det kan være låst til en spesifikk serverløsning eller andre systemer som gjør videre overtagelse vanskelig eller umulig. 

5. Du ønsker å gå en helt ny retning

Denne henger egentlig sammen med nr 1, men kan likevel føre med seg flere timer. Her planlegges, utvikles og bygges en ny side mens den gamle er i parallell drift, og ved lansering peker vi domenet til den nye. Det kan også være at du rebrander og beholder den gamle siden en stund for å ivareta trafikken. 

Dette kan også være tilfelle der du velger å åpne ny side på et nytt domene. Hvor man i en overgangsperiode har begge sidene i drift, frem til kundene er kjent med den nye merkevaren. 

6. Du har ingen nettside

Den mest opplagte grunnen sparte vi til slutt. Når du ikke har en nettside, så er jo det eneste alternativet å lage en. Da kan det være lurt å ha med deg en partner som vet hvordan man lykkes fra starten av. Slik at du slipper å gå i feller. Vi er en alt-i-ett leverandør.  og kan bistå med alt som omhandler nettsider og systemene rundt. 

Her er det svært mye å hente med å spørre oss FØR du setter i gang med et prosjekt. Rett og slett fordi vi sitter på verktøy som kan analysere etterspørselen, samt se søkevolumet i markedet, før du lager innholdet ditt. 

Når du ikke trenger å lage ny

Det ligger jo litt i motsetningene til punktene over. Men av og til kan det være at du tror du trenger en ny nettside, men egentlig er du bare lei av nettsiden selv. Kanskje ser du på den samme nettsiden hver eneste dag, mens dine kunder finner den den ene gangen i året de trenger den. At du er lei, trenger ikke være en god grunn til å bytte nettside. 

Du har et godt utgangspunkt

Mange har også gode nettsider, som bare trenger litt tid og kompetanse. Det er en av  12 grunner til at du trenger en webmaster som kan ta seg av drift og vedlikehold.

Nettsider som er «ferdige» men som ikke driftes er også ganske vanlig. Kanskje har dere ikke kompetansen, kanskje har dere ikke tid. Men med et godt utgangspunkt, så er det ikke alltid slik at man må begynne med blanke ark. 

Nettsider må i dag være levende, de må utvikle seg i takt med konkurransen og nye trender. Det er lenge siden en nettside var like statisk som en annonse i lokalavisen. Derfor bør du alltid planlegge for å ha tilgang på teknisk kompetanse. 

For meg er ofte et godt utgangspunkt knyttet til at du har en WordPress nettside som er nogen lunde bra satt opp. 

Ting å passe på når du bytter side

Når jeg analyserer nettsider ser jeg ofte at grafen over trafikk bare flater ut på null, det er i min verden ofte et tegn på at kunden har byttet nettside uten å tatt høyde for at nettsidebytte, ikke er som en lysbryter, men mer som manualen til å forstå kosmos. 

 

Det er så mange som gjør dette feil og mister all trafikken. Utfordringen med det er at det kan ta mange måneder å rette det opp igjen. Ikke rent teknisk, men å gjenvinne posisjonen i Google sine søkeresultater. For enkelte er effekten katastrofal. Og det er så billig å gjøre dette riktig. 

Sjekkliste når du bytter til ny nettside

  1. Lag en fullstendig sikkerhetskopi av den gamle nettsiden.
  2. Planlegg nøye for 301-omdirigeringer for å bevare trafikken (SEO) 
  3. Pass på at du har kontroll på om siden skal ha www. eller ikke. 
  4. Test nettsiden grundig før du peker om domenet. 
  5. Test grundig etter lansering.
  6. Legg inn 301 slik at trafikken omdirigeres til nye sider ved behov.
  7. Send oppdatert sitemap til Google og Bing.

Enten du trenger en ny nettside eller bare hjelp til å vedlikeholde den gamle, kan vi bistå. La oss sikre at nettsiden din jobber for deg, uansett hvor du er i prosessen.
Sjekk ut våre ulike driftsavtaler her. 

Mac med en nettside under designprosessen på skjermen

Skrevet av:
Frode Heimen

Sist oppdatert:
Desember 2024

Facebook
X
LinkedIn