La flere finne deg med SEO

Optimalisering av innhold og nettside

Få flere kunder med SEO.

– Søkemotoroptimalisering gir økt synlighet –

Graf som viser en gradvis utvikling fra 0 til 3000 kunder over 3 år
SEO er en metodikk hvor du kjøper «søylene» i diagrammet ovenfor.
Nettsiden din har ingen verdi før den har besøkende som utfører ønsket handling.

Et lite regnestykke

500 ekstra salg med en snitt ordreverdi på 890,- med en fortjeneste på 40 % = 178 000,- i ekstra inntjening.

Nå kjenner du dine egne tall best.

Er din nettside dårlig optimalisert kan du gå glipp av 30-40% av trafikken eller mer.

Spør, så kan du få vite potensialet.

Hos oss får du alt på ett sted.

Søkemotoroptimalisering.

Søkemotor-optimalisering.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er et fag i stadig endring. Søkemotorer utvikler seg og endrer algoritmer. Derfor er dette et område du bør følge med på.

Verdien av god SEO kan også for enkelte være svært høy.

Google kommer med ny oppdatering i Mai 2021

Ja! Jeg vil gjerne vite mer om SEO

Fyll ut skjemaet, og vi vil ta kontakt med for å avklare ditt behov. 

Vi ivaretar dine data i tråd med våre personvernvilkår
Henvendelse via skjemaet er en prisforespørsel og uforpliktende.

Effekten av SEO.

Effekten, er jo selve kjernen til hvorfor SEO er så viktig.
Har du lite trafikk til nettsiden, så kan du mangedoble den.


Doane og Gecko Adventures hadde en fart som tilsier 40 kunder i året før jeg bisto dem. Etter bare 2 måneder hadde de en fart som tilsier 260-300 nye kunder i året. Og vi hadde så vidt begynt.

Frode Heimen, SEO-konsulent.

Litt mer i SEO-dybden.

Denne teksten er for de som vil vite mer om søkemotoroptimalisering og hvordan vi jobber. Dette er lesestoff og siste element på denne siden.

Lesetid ca 5 minutter.

Når du kjøper SEO, så er det kunder og lesere du kjøper. Ved å styrke din nettsides tekniske kvalitet og innholdets oppbygging kan din nettside komme lenger opp i de søkefrasene som betyr noe for deg og dine kunder.

Vi starter med en analyse

En SEO-analyse har til formål å avdekke hvor problemene ligger, og hvilke muligheter du har i markedet i dag.

  • Det første vi kjører er en teknisk analyse av ditt nettsted. For å se på strukturene og avdekke eventuell lavt-hengende frukter.
  • Deretter setter vi opp en monitor som følger med på utviklingen til din nettside og utvalgte viktige søkeord og fraser. Denne kjøres ukentlig og logger rangeringer og endringer.
  • Det neste vi ser på er søkeord og trafikk. Da går vi grundig til verks og analyserer hva dine kunder leter etter og hvordan de leter. Vi ser på hvilke søkeord som har tøff eller enkel konkurranse. I samme analyse får vi også et bilde av søkevolum og vanskelighetsgrad.
  • Så ser vi på konkurrentene. Hvorfor er noen foran deg? Hva bidrar til å skape rangeringen? Hvor tøff er konkurransen? (Det kommer vi tilbake til)
  • Nå først etableres det en tiltaksplan. Hvor kan vi få rask gevinst, og hvor må vi jobbe over tid.

SEO er noe annerledes i Norge

Det er fordeler og ulemper med å bo i et lite land. Det er lett å nå mange, men relativt få å kjempe om. I enkelte bransjer er det få eller tilnærmet ingen relevante søk, da kundereisen er offline.

Samtidig er det mange som ikke har fått med seg verdien av SEO, slik at konkurransen kan være enklere.

Det gjør at man kan komme langt med få grep – og ofte handler det ikke om «full pakke» men å være bedre enn konkurransen.

En SEO-strategi kan dermed raskt endre seg til å bli en innholdsstrategi hvor sosiale medier og merkevarebygging er en vel så viktig strategi.

Vi som har jobbet med SEO i en årrekke ser store muligheter – så det kan være at akkurat din bransje passer inn der.

Tøff SEO konkurranse?

SEO i Norge kan for mange være relativt enkelt. Det er mange områder som ligger «åpne» med lite konkurranse. Men konkurransen blir stadig tøffere, etter hvert som stadig flere får opp øynene for verdien av å være den som stikker av med 30% av søketrafikken (#1-plassen).

Det finnes områder hvor konkurransen er særs tøff. Der man konkurrerer mot bedrifter som har egne SEO-team. Egne tekstforfattere som produserer innhold daglig, flere ganger om dagen.

Hvorfor kan enkelte forsvare å ha 4-5 personer til å jobbe med dette? Rett og slett fordi det for enkelte bedrifter er ekstremt lønnsomt.

Vet du ikke hvordan det er hos dere? Da kan en enkel analyse raskt avdekke det.

SEO er muligheter for deg

Vi ser daglig søkeord med tusenvis av søk, og lav konkurranse. Vi ser ofte at bedrifter bruker andre ord enn kundene. Det er forskjell på «ferie i syden» og «sydenferie». Og vi ser brukere som søker etter sement når de egentlig kanskje mener betong.

Ord er faktisk makt i SEO-verden.

Øk trafikk med SEO
En graf som peker jevnt oppover er en god SEO-graf.

Dårlige nettsider

Det er også vanlig med dårlige nettsider. De trenger ikke være dårlig kodet, men gjerne ustrukturert. Uten en plan. Selv tilsynelatende flotte nettsider som virkelig er godt gjennomtenkt, kan ofte ha ignorert en god struktur for SEO.

En av de mest vanlige feilene er ofte at to sider slår hverandre i hjel, og at tekstene ikke er gode nok.

En helhetlig strategi for at du lykkes.

Vi ser behovet for at noen har kompetanse fra webserver til markedsføring – at noen har et tak i hele den røde tråden, for totalbildet av nettsider, for at du skal lykkes har begynt å bli komplekst.

  1. Gode webservere, raske og optimalisert.
  2. God kildekode og struktur på nettsiden.
  3. Godt innhold.
  4. Tilpasset lesere og Google algoritmer.
  5. Optimalisering av markedskampanjer.
  6. Analyse av landingssider og kundereisen.
  7. Analyse av trender, søkevolum og konkurrenter.
  8. Endringer når algoritmer oppdateres.
  9. Sikkerhet

Webmasterens rolle begynner å bli svært viktig, en person som har evne til å se hele bildet og innehar en bred faglig kompetanse.

Når det gjelder gode nettsider, så finnes det nesten ikke tilfeldigheter. Du kan surfe på flaks i dag, helt til konkurrentene begynner med SEO og du faller ut av kundens synlighet.

Heldigvis ikke fullstendig krise

Selv om du skulle stå overfor tøff konkurranse og ha lite midler, så finnes det muligheter. Man må ikke være #1 hos Google for å selge på nett. Selv om det er drømmen, så konkurrerer man av og til mot massive team og internasjonale anerkjente merkevarer. Da har vi taktikker for å finne ut hvor du får mest igjen for krona.

En liten advarsel til slutt

SEO bransjen er full av lurendreiere og useriøse aktører. Også i Norge. Det er mange som bruker metoder som på kort sikt ser knallbra ut, men som på lang sikt kan gi straff. Vi benytter ingen slike «snarveger».

En av de mest vanlige er «kjøp lenker» – mange har fått med seg at å ha lenker til sin nettside er bra. Dermed kjøper de 1000 lenker for 50$ – får en rask boost, før man potensielt får en straff. Lenkene du får på denne måten drar kvaliteten på din side ned over tid.

Vurderer du SEO, så bruk kontaktskjemaet over – så kan vi ta en prat om dine mål. Kanskje for akkurat deg, så finnes det et godt spillerom.

Her kan du få mye ekstern informasjon om søkemotoroptimalisering.