De 4 viktige elementene i en god nettside

Datamaskin

Det er primært 2 ting som vurderes når en bedrift skal kjøpe seg en nettside. 1) Pris og 2) Hvordan ser den ut?  Uten å se under overflaten er det fort gjort å kjøpe katta i sekken. Her skal jeg gå igjennom det viktige. Hvorfor det er viktig – og hva som er vanlige feil i en beslutning om ny nettside. Helt til slutt kan du lese om nettsiden som «koster» over 40 millioner.

Lag nr 1. Serveren

Lag 1: Serveren

Dette er den viktigste grunnsteinen. Valg av server utgjør forskjellen på god og dårlig ytelse. En god og sterk server kan tilgi dårlig håndverk senere i prosessen. Mens en dårlig server gjør gir dårlig rykte til godt håndverk i kode og design. 

Delt eller dedikert server

En rimelig server er ofte en delt server. Det betyr at det kan være flere kunder på samme løsning. Disse deler ressursene. Og om en nettside tar ned serveren, går alle ned. 

Det finnes løsninger med redundans m.m. som gjør at ytelse og oppetid stort sett går fint – men en delt server kan også overbelastes av for mange kunder. Disse er ofte rimelige da flere deler på kostnaden. 

 

En dedikert server er din server, uten andre kunder på, og da også ofte dyrere. 

En server omtales ofte som webhotell. 

Slik velger du riktig server

De billigste webhotellene ligger mellom 9 til 99 kroner pr måned. Disse egner seg best til lek og læring og er ikke riktig løsning om du skal tjene penger via nettsiden.

 

Hvor sterk er din kompetanse på serveroppsett? 

Kan du administrere det selv? Eller er du avhengig av mye hjelp? «Managed hosting» betyr ofte at noen betjener alt det tekniske rundt serveren. Slik at du ikke trenger å tenke så mye på verken drift eller sikkerhet. 

 

Managed hosting gir ofte:

  • Optimalisert ytelse
  • Teknisk support og assistanse
  • Forbedret sikkerhet
  • Bedre kundeservice


Ulempen med managed hosting

  • Du får sjeldent tilgang til selve serveren. 
  • Oppdateringer og vedlikehold kan skje uten at du vet når. 
  • Dyrere

 

De fleste løsningene som ligger mellom 150 – 400 kroner kan holde for mange nye nettsider. Uavhengig om det er delt hosting, managed hosting eller noe annet. 

Unntaket kan være nettbutikker som har ambisjoner om mye trafikk.  

Nettbutikker og sider med mye trafikk trenger ofte økt ytelse.  Nettbutikker BØR budsjettere med 1000,- – 1500,- til server pr måned. 

Tips: Uten en konkret markedsføringsplan vil de fleste sider gradvis øke trafikken, så det går an å begynne med noe lavt og heller øke på og skalere opp ved behov. De fleste vil ønske å få behov for bedre server. 

Tips 2: Det er bedre å bruke for mye på server enn for lite. En god server tilgir en god del avvik i optimalisert kode og bilder.  Det er ikke server du skal spare penger på. 

Webmasteren drifter og vedlikeholder serveren.

Kompetansen: Kompetansen for å betjene dette laget er kjent som «Webmaster» som altså er et fag, og ikke en master-utdanning.

Lag nr 2: Kildekoden

Lag 2: Kildekoden

Kildekoden er kunstverket webutvikleren aldri får vist frem. Dette er alt som skaper og syr sammen funksjoner og det visuelle. Slik at nettsiden faktisk virker. 

Svært ofte kan det være dårlig håndarbeid i dette nivået. Det er mange selvlærte og det finnes mange verktøy som gjør at du genererer HTML kode uten at du trenger å kunne det. 

Hvilke problemer kan oppstå her? 

I dag finnes det mange «drag and drop»-editorer som gjør at man slipper å skrive kode for hånd. Det sparer tid, men gjør også at man kan lage nettsider uten å kunne kode. Det viser seg ofte i form av for mye kode, såkalt «Bloat». Eller at man legger på for mange elementer på en side. 


For mange HTML elementer er et problem. For mange nivåer med HTML elementer er et problem. Enkelte editorer har også alt for mye kode. Alt slikt vil en erfaren webutvikler navigere trygt igjennom. 

Webutviklere skriver kildekoden

Kompetansen: Kompetansen for å betjene dette laget er kjent som «webutvikler»

– Her kan det også skilles mellom frontend-utvikler og backend-utvikler.

Litt avhengig av systemer så kan det være flere lag på dette nivået. Hvor en frontend utvikler ofte skriver HTML, CSS og JS koder for å vise nettsiden slik den skal fremstå. En backend-utvikler skriver ofte i PHP eller andre språk og utvikler funksjonene og hvordan funksjonene skal operere mellom nettsiden, serveren og resultatet du får server. 

Eksempel: Innlogging. For å få innloggingen til å se ut slik den grafiske designeren vil ha det, vil en frontend utvikler kode det slik at det ser riktig ut. Mens en backend utvikler vil validere innloggingen og autentiseringen. 

Lag nr 3: Design

Dette er det visuelle du ser. Dette er det alle ser, og de fleste velger når de skal kjøpe en nettside.  Og her er det lett å la seg blende av et flott design. Det er mange elendige nettsider som er pent pakket inn. 

 

Hvilke problemer kan dukke opp her?  

Manglende kunnskap om tidsbruk og kompleksitet i koding kan skape problemer. Derfor er det viktig at webutviklere er involvert. Endringer som tar minutter å lage i design, kan utgjøre mange timer i forskjell på koding. 

Enkelte designere er også svært glad i store bilder, videobakgrunner og mange grafiske elementer som alle kan være med på å skape problemer. 

WCAG 2.0 er en standard alle webdesignere burde ha kunnskap om. Det er reglene for universell utforming på nett. Her er kontrollspørsmålet relatert til kontrast mellom bakgrunnsfarger og fargene på skriftene. 

 

Grafiske designere lager designet

Kompetansen: Nå er vi på området til en webdesigner, eller grafisk designer. De lager logoer, velger farger, skriftstyper og bilder. Det er de som gjør at en side er fin å se på. Her kan man også ta inn UI og UX designere. Som går på design og brukervennlighet.

En grafisk designer kan være sterkere på profilmanualer, trykksaker og logoer, mens en webdesigner kan være spesialist i å sette uttrykket inn i et nettsideformat. Disse grafiske kompetansene overlapper hverandre ganske ofte.

En designer som er vant til å designe trykksaker (points) opererer med andre måleenheter enn en designer (pixels) som er vant med nettsider. 

Lag nr 4: Tekst og bilder

Lag 4: Tekst og bilder

Det siste området er innholdet.  Gode tekster og bilder er viktig. Og her skjer det mange feil. 

Bilder er datafiler, og kan ha ulik oppløsning (dpi – dots per inch) og ulike størrelser i bredde og høyde (ofte målt i pixels) summen av fysisk størrelse og dpi skaper filstørrelsen. 

Høy dpi egner seg for trykksaker (300 dpi) mens nettsider klarer seg med 72 dpi. 

Et 10 cm bilde med 72 dpi vil ha ca 83.000 dots med fargedata. På en nettside vil det se bra ut, men på print vil det få dårlig kvalitet. En printer trykker da gjerne 300 prikker per tomme. Så et bilde som skal trykkes i 10 cm størrelse vil måtte trenge ca 1,4 millioner prikker med fargedata. 

Et riktig komprimert bilde vil altså være ca 95 % mindre i filstørrelse. Og det er her de fleste lager seg trege nettsider. 

Tekster som engasjerer: En god tekst kan engasjere og skape kunder. Eller de kan være mer tekniske og spisset mot et visst publikum. En tekst kan skrives for mennesker og de kan skrives for Søkemotorene. 

Google endrer seg: Over en periode nå har Google vært svært opptatt av at vi skal produsere innhold for mennesker først. Og at godt innhold skrevet for leseren først belønnes. Likevel er det fortsatt lurt å ta høyde for algoritmene til Google.
Jeg har en nettside hvor vi tester ganske mye.  I begynnelsen av juni 2024 skrev jeg om alt innhold. Og målrettet hele nettsiden til å være svært nyttig for leseren. Alt av «tips og triks» for å tilfredsstille Google ble lagt til side.

Resultatet: 

Google drop after writing for humans first.

En god balanse er nødvendig mellom leserens behov og hva Google forventer. Det betyr at det er en del ting vil må tenke på: 

  • Leservennlige tekster
  • Ikke for lang, ikke for kort
  • At den dekker temaet godt
  • Unngå repetivt språk og keyword-stuffing. 
  • Struktur og nivåer i overskrifter. 

Det å skrive for nettsider har en viss struktur. Og det er ganske vanlig å produsere for mye tekst. Jeg er svært skyldig i det selv, mitt mål er derimot å være grundig og gi tilbake til de som orker å lese alt. 🙂 

Tekstforfattere og fotografer leverer innhold

Kompetansen: I dette laget er kompetansen potensielt fordelt på to ulike personas. Den kreative fotografen og den detaljorienterte tekstforfatteren finnes. Men her er det mange som er god nok og behersker begge deler – uten at man trenger å være verdensmester i noen av områdene for å lykkes med produksjon til nettsider.
– Ikke er det et kunstprosjekt, og ikke skal det vinne litteraturpriser. 

En god fotograf og en grafisk designer kan ofte være sammenfattende personligheter. 

Den gode nettsiden

En god nettside

Om en av disse lagene ikke fungerer, så går det ut over kundeopplevelsen, salg og trafikken inn til nettsiden. Som webmaster med webutvikler og SEO kompetanse jobber jeg med alt unnlatt design og fotografering.  Så og si alle nettsider som kommer på mitt bord trenger rydding i kode, en bedre server, og optimalisering av tekst og bilder.  Derfor skal jeg avslutte med 11 vanlige feil jeg ser mye av.

 

11. Vanlige feil når du kjøper ny nettside

Jeg analyserer ca 100-200 nettsider hvert eneste år. Alt i fra nyetablerte til godt profilerte og etablerte nettsider. 

Jeg ser også hvor mye det koster å gjøre feil, og den skjulte kostnaden overstiger nesten alltid investeringen av nettsiden. Det er noe å tenke på. Her er de 11 vanligste feilene nettsider har. Mange har flere enn en av disse. 

1. For dårlig server

Ytelse er viktig for kunder, og det er viktig for Google. Google vet selvsagt at raske nettsider gir en bedre brukeropplevelse og med det belønnes god ytelse med bedre plassering i søkemotorene. I tillegg mister du færre brukere som først har kommet inn på nettsiden. 

En god server er den billigste løsningen for å få bedre ytelse. 

Derfor har vi valgt å sette opp optimalisert WordPress Webhotell for våre kunder. Slik at du er trygg på at ytelse ikke skal være et problem. 

2. Feil CMS (Publiseringsløsning)

I dag er utvalget ekstremt stort og det er lett å trå feil. Det mest vanlige er at mange velger plattformer som har begrensninger eller ikke egner seg til formålet man har med nettsiden. 

I og med at det finnes mange løsninger som ikke krever kode-kunnskaper er det også mange designere som har valgt å bruke tjenester hvor webutvikleren er «overflødig» – Klassiske plattformer her er Wix og Squarespace – Selv om slike plattformer har blitt mye bedre, har de fortsatt langt å gå for å være fleksibel nok og fri nok til at du kan lykkes på sikt. 

WordPress er riktig løsning for mange. Fleksibelt nok, enkelt nok og man kan flytte siden til nye leverandører uten å måtte lage ny side. 

Selv om vi har valgt WordPress, så trenger ikke det være riktig løsning for alle. Men da må du ha ganske spesielle behov – og høyere budsjetter. 

Her kan du lese mer i dybden om valg av CMS.  

Møter du en designer som legger frem et fint design, så spør om hvem som utvikler den og hvilken plattform den utvikles på. 

3. "Kodet" av designere

Ingen forkleinelse for designere, men mange kan ikke kode. Derfor foretrekker også mange designere Wix og lignende plattformer, hvor man enkelt kan bygge nettsider med «drag & drop» – Resultatet er ofte at koden ikke er optimalisert.  Man kan bygge med «drag & drop» også i WordPress, og samtidig ha mulighet til effektiv kode. 

Jeg anbefaler alle designere som ikke kan kode, om å finne en utvikler som kan bistå med webutvikling

Nesten alle slike sider er laget på en for dårlig plattform, og en stor andel av denne type side får råd om å lage ny side fra bunnen av, når de kommer til meg.

4. "Designet" av en koder

Min egen personlige akilles er design, form og farger. Selv om jeg lager enkle design (som denne siden +flere) så er det nok mange designere som gremmer seg over arbeidet vi «kodere» designer selv. 

Min påstand er at en designer og en utvikler har to ulike personlighetstyper som utfyller hverandre godt.  

Jeg elsker å samarbeide med dyktige webdesignere.  Derfor trenger du ofte minst to personer for å lage en virkelig god nettside. Derfor kjenner jeg også mange dyktige grafiske designere. 

5. For mange og for store bilder

Har du tatt bilder med mobilen og lastet rett opp på nettsiden? Du er ikke alene. 

Det er flere feil rundt bruk av bilder ut over filstørrelsen. 

Feil navngivning er vanlig. Bruk beskrivende navn. 

Feil filtype er vanlig. Jpg var normalen, men nå er det Webp eller avif som gjelder. 

Godt komprimerte bilder er rett og slett et grønt tiltak som fører til lavere strømforbruk og datatrafikk. 

Det er ikke uvanlig å krympe nettsider med 90 % i filstørrelse. Med tusenvis av besøkende så utgjør det en god del serverytelse og strømforbruk. Nettsidene kan altså være mer bærekraftige. Det er jo ikke dumt i seg selv. 

6. For lite informativ tekst

Nettsider uten åpningstider og praktisk nyttig informasjon er ganske vanlig.  

Et godt eksempel kan være tjenester som krever oppmøte. Som f.eks en tannlege. Hvor kan man parkere? Hvilke busser gjelder? Kan man spise før eller etter? 

Hva trenger leseren å vite? Her sviktes det ganske mye. 


7. Budskapet går feil vei

Svært mange er flinke til å fortelle om hva de gjør. Men er dårlige på å vise hva kunden får. 

Eksempel: Jeg lager nettsider. Du får flere kunder og bedre tid til å utvikle bedriften din. 

Du er tannlege og borer hull, men gir hvite tenner eller fjerner smerte. 

Du selger sement, men realiserer drømmen om uteplassen. 

Du selger IT-løsninger – men kunden får økt driftsikkerhet. 

Hvordan er ditt budskap? 

8. Ikke planlagt i forkant

Dette skyldes manglende forståelse om hva SEO kan gjøre for din bedrift. 

Jeg får et godt overblikk på 2-3 timer og har for de aller fleste klar en analyse samt forslag til oppsett klart i løpet av 1 til 2 dager. Den investeringen er den mest lønnsomme du gjør i et nettsideprosjekt. 


Fordi: Når en webside kommer til meg for revisjon, så tar det lenger tid å fikse opp i dette, enn å bruke tiden først for å få det riktig. 

OG du taper trafikk fra dag 1 til du får det rettet – og for mange er det snakk om år. 

Jeg har vært i møter med kunder som underpresterer tilsvarende en halv million i måneden, og har gjort det i flere år. DA hadde det vært lønnsomt å bruke en til to dager med meg først. Svært lønnsomt. Og jeg ser dette om og om igjen. 

9. Ikke nok samspill med Google

I 8 av 10 tilfeller har ikke nettsiden grunnleggende informasjon til Google. Dette kalles for metadata og schemadata.

Dette er i essensen microdata med informasjon som sendes til søkemotorene, med informasjon om ditt firma, dine varer og tjenester – som gjør at Google får bedre forståelse for innholdet. 

Det er en ting å lage en god nettside. Man må også tilpasse den til å kommunisere og hjelpe søkemotorer til å kategorisere og indeksere siden. 

10. GDPR og sikkerhet

GDPR og personvern er i dag ekstremt viktig. De fleste nettsider er gode på GDPR i dag, men det er fortsatt vanlig at dette ikke er godt nok implementert. 

WordPress er den mest vanlige plattformen i verden. Og med det også den mest utsatte for angrep. Men samtidig brukes WP av det hvite hus – men sikkerhet må installeres og settes opp både på selve siden og på serveren. Det er overraskende mange som slurver med sikkerheten. 

 

11. Ingen vedlikehold

Å kjøpe en nettside er ikke som å kjøpe en avisannonse. Det er overraskende mange som kjøper en nettside, så skjer det ikke mer. En nettiside og miljøet rundt nettsiden er dynamisk og i stadig endring. 

Nye versjoner av plattformen. Nye versjoner av servere, nye trusler. Innhold og trender som er utdatert eller ikke tatt tak i. 

Og rot. Mye rot. En av de mest vanlige kommentarene mine i en SEO analyse er: «Rotete hjem, ikke et ødelagt hjem» – Det er ikke uvanlig med tusenvis av små ryddejobb-oppgaver. 

En webmaster som tar seg av dette kan være nettsidens «vaktmester» – som ivaretar sikkerhet, oppdateringer og generelt forfall og vedlikehold m.m. Alle nettsider har behov for noen som ivaretar den og tar backup av og til. 

Klassiske feil som krever mer vedlikehold: 

 

  • Flytting og sletting av sider og artikler.
  • Sletting av bilder
  • Utdatert innhold med gamle datoer
  • Eksterne lenker som plutselig har flyttet seg 
  • Oppdatering av versjoner og sikkerhet
  • Tilpasse nye regler og beste praksis. 

En dårlig nettside er ganske dyrt

Her er tre aktører som er i samme bransje. 

 

1. Den røde operer i hovedstaden med 1 lokasjon og omsetter for ca 70 millioner. 

2. Den blå operer i hovedstaden med 6 lokasjoner og omsetter for ca 36 millioner.

3. Den mintgrønne startet i hovedstaden og er nå en landsdekkende aktør med over 1,5 milliarder i omsetning.

 

Rød og Blå er direkte konkurrenter i samme marked. Blå har etablert en nettside som tiltrekker seg i snitt 4 kunder pr måned. Den røde tiltrekker seg ca 200 kunder pr måned. 

 

Blå har underskudd.

Rød går solid i overskudd. 

 

Blå nettside bruker Webflow CMS. Rød har WordPress. Blå har trolig betalt like mye for nettsiden som Rød. Blå nettside er fin og uten tvil laget av en designer. 

Fra januar 2020 til august 2024 har blå gått glipp av ca 196 kunder hver måned. Blå nettside koster altså ca 40-45  millioner i tapte inntekter i denne perioden. 2 dager med meg og riktig CMS fra starten av kunne gitt en betydelig økt inntjening. 

Kundene er ofte lojale i denne bransjen og kan komme tilbake flere ganger årlig og det legges igjen mange tusenlapper hver gang. 


Lag ditt eget tilbud

Hva koster en nettside?  <- Der kan du lage ditt eget tilbud. Prisene her er rimelige, men vi vil ha kunder som også kjøper en webmaster minst 1 dag pr måned. Slik at vi kan drifte og vedlikeholde din nettside. Det er garantert lønnsomt – hvis ikke sier vi ifra. 

Innholdsfortegnelse

Skrevet av:
Frode Heimen

Sist oppdatert:
Auguts 2024

Del med markedsavdelingen

LinkedIn
Facebook
X