FÅ HJELP MED MARKEDSFØRINGEN
Digital Markedsføring
Det er mer enn annonsene som skaper en god kampanje.
Ting må henge sammen, og akkurat det er vi gode på.
Når du vil være synlig på nett
Ingen oppsettkostnad, ingen cut av budsjettet. Du kjøper bare den tiden du trenger. Lei din egen webmaster.
Målgrupper
Du må treffe de riktige folkene. Velg demografi.
Kanaler
Og bruke de kanalene hvor disse befinner seg.
Budskap
Bruk de riktige ordene, som kundene bruker.
Landingssider
Egne optimaliserte landingssider for annonsene
Oppfølging
Oppfølging og forbedring av annonser og landingssider.
Måling
Oppsett av sporing og måling. Samt rapportering.
Branding
Skap og bygg din digitale merkevarekjennskap
Reklamekampanjer
Få bistand til å kjøre digitale markedskampanjer.
Google Ads
Vi bistår med søkeannonser og bannerannonser via Google
Tilpasset rekkevidde
Vi når ut til dem du ønsker å nå. Målretting på nett fungerer.
Kommunikasjon er mer enn ord
Markedsføring av bedrifter er formidling av en merkevare og et uttrykk som skal resonere med riktig målgruppe. På en helhetlig måte.
Din digitale partner
Mye kompetanse til deg som trenger litt.
Med et stort nettverk innenfor byrå, profilering og trykkeri, kan vi være din kontaktperson mellom din bedrift og ulike tilbydere. Alt er mulig.
Slik lykkes bedriften med Markedsføring
Tilfeldigheter fører sjelden til stor suksess. Det er ikke slik at alle trenger en stor plan, men man bør tenke igjennom både kundereisen, og hvile budskap man ønsker å formidle, får å få kunder til å høre om deg, til å handle hos deg.
Merkevarebygging
Hvordan skal din merkevare presenteres? Din merkevare skal signalisere noe, og du skal nå ut til etablerte og nye kunder med et klart budskap.
En merkevarekampanje skal gjøre mennesker kjent med din bedrift. For å bli kunde, er steg 1 viktig: Kundene må vite at du finnes.
Mange bedrifter slurver på dette området, og om dine kampanjer ikke virker, så kan det være at du bommer allerede her.
Segmentering og målretting
Hvem er kundene dine? Hvordan kan disse segmenteres? Er samme budskap riktig for alle?
"Lag på lag"-markedsføring
Når du har etablert en plan for merkevarebygging, så er neste steg å lage mer målrettede kampanjer.
I stedet for å prøve ut en og en kanal, så kan det ofte være lønnsomt å starte med en, og heller legge til flere og flere. Hvor bredt og dypt man går avhenger selvsagt av budsjettet.
Budskapet
For kunder som er i en tidlig fase, så er budskapet mer på hva dere gjør, etter hvert er budskapet mer spisset og kan også bestå av kjøpsutløsende aktiviteter.
For Google søk bør budskapet tilpasset de ulike søkene som kundene bruker.
Digitale kampanjer
En god tekst, glimrende design og en velfunksjonell kampanje – kan likevel feile.
Når man mislykkes kan det ofte være:
- Treg webserver/trege nettsider
- For lite eller for mye informasjon
- Kunden er ikke moden
- Tekniske feil med handlekurv/betalingsløsning
- Manglende tillit til din nettside
- Feil budskap i feil kanal
Det kan også være nyttig å ha målrettede landingssider. Her ser vi mange DIY prosjekter hvor de sender kunden til den generiske nettsiden, hvor budskapet ikke treffer godt nok.
Sponsor og off-line markedsføring
For alle som driver med merkevarebygging, så er ofte sponsoravtaler noe som kan fungere bra. Man kan sponse lag, personer og events m.m. Her er det lurt å tenke over kundepersonas, og igjennom hvilke aktiviteter de nås.
Når det digitale i markedsføringen feiler
- Ikke sikker nettside
- 404-side ikke funnet.
- Krevende å gjennomføre et kjøp
- Nettsiden har feilmeldinger
- Lav tillitt til betalingsmetodikken
Når er digital markedsføring en suksess?
Det er jo litt opplagt at, når man når mål, så er det noe som fungerer. Men ikke alle vet hva som er en suksess – og mange er fornøyd så lenge de går i pluss, uten kompetanse til å analysere hvor det kunne vært bedre.
Klikkpris/Pris pr visning
Prisen man betaler for annonsene, spesielt hos Google henger sammen med kvaliteten på nettsiden. En god nettside, betaler mindre for et likt budskap som en dårlig nettside. Betaler du mer eller mindre enn konkurrentene?
Konverteringsrate
Hvor mange av de 20.000 kjøpte besøkene førte til salg? 1 %, 2% eller 5%?
Hvorfor er tallene slik, og hva kan man gjøre for å øke andelen?
- Brukeranalyse - Video
- Bedre/annen kundesegmentering
- Teknisk analyse
- Kompleks handlerutine?
- Avvik mellom budskap og forventninger?
Hvor mye er det verd for deg, om denne andelen økes med noen prosentpoeng?
Alt må henge sammen.
Vi har skrevet 12 grunner til at du trenger en webmaster. Punkt 8 er spesielt aktuelt med tanke på digital markedsføring.
Alt må henge sammen, og noen må være helikopterpilot og se de store linjene og sammenhengene.
Vi vil FØR du kjører en digital kampanje, si noe om hvor godt du vil lykkes.
Skrevet av:
Frode Heimen
Sist oppdatert:
August 2024