Hjemmesider for bedrifter

Ta bedre beslutninger før det blir dyrt.

Ønsker du å lage ny nettside til ditt firma? Her får du alt du trenger å vite om profesjonelle hjemmesider for bedrifter – slik at du står godt rustet før du trenger ny nettside.

Din bedriftsnettside er ikke bare ditt ansikt utad, men også en av dine viktigste ambassadører. En profesjonell nettside kan være din aller beste selger – men for å komme dit må du starte i riktig ende.

I over 20 år har vi møtt bedrifter som har et helt feil syn på hva en webside bør og kan gjøre for et firma.

Den erfaringen vi har med å lage nettsider for små og større bedrifter, skal komme deg til gode i dag.

Hele teksten er omtrentlig 2,5 A4-side – men det vil være verd det.

Ny hjemmeside på 1-2-3-19-213-404

Bestillerkompetansen er ofte svært lav når norske bedrifter skal kjøpe nettside. Både forventning til hva man ønsker, og hva man har behov for er liten.  Dette skaper utfordringer når vi priser nettsider, men også når kjøper skal vurdere tilbudene.

Hvorfor koster en nettside 30.000 hos leverandør A eller 130.000 hos leverandør B? Hva er forskjellen på tjenestene i tilbudene, og hva blir sluttresultatet?

Forholdet til nettsidens pris

Når du kjøper firmabil, så tenker du på bruksområdet, formålet og nytten.

Trenger du lasterom?

Kjører du mye, kjører du lite?

Elbil eller diesel?

Du tenker ikke på hvor mange timer Peugeot har brukt på å bygge varebilen?

Bilen har et formål, og vurderingen er om investeringen er verd det.

Men når det er et firma som lager nettsider, så får vi ofte spørsmål om «antall timer». «Hvor lang tid tar det å lage nettsiden?»

– Det svaret avhenger av om vi bruker en junior utvikler eller senior utvikler.

Om vi bruker ferdige maler, eller om vi håndkoder. Det første er raskt, det siste har høyere kvalitet. Hva som er riktig er ikke alltid opplagt.

Hvilken nettsideleverandør leverer best verdi for pengene – det er spørsmålet som du ønsker svar på.

Du fant denne artikkelen på Google sin førsteside. Det er ikke tilfeldig. Før vi skrev denne artikkelen utførte vi en analyse for å finne den «strømmen» som du nå har havnet i. Ordene vi bruker er ikke tilfeldige. For de som ønsker gode hjemmesider, så handler alt om hvordan du tiltrekker flest mulige fremtidige kunder.

Forskjellen på en billig og dyr, eller rask og ikke fullt så rask webutvikler ligger altså i kompetansen. Hvem som skal besøke din nye nettside, bør være noe man starter med.

Det behøver ikke være dyrt, men det kan være dyrt å velge feil.

Det er noe å tenke på når du skal lage ny nettside.  

Dette må vi tenke på når vi lager hjemmesider for bedrifter.

En profesjonell hjemmeside har et formål. Øke merkevarens anseelse, selge, skape leads, opplyse og informere. En nettside kan avlaste antall henvendelser til selskapet ved å gi kundene svar på de tingene de ringer for å spørre om.

Ditt Mål – Hva ønsker du å oppnå? Hvordan kan det måles?

Ditt budsjett – Vil det være nok for å oppnå målene man ønsker? Her er det mange angripe problemstillingen. Man kan få vite hva det vil koste, før man beslutter. Eller man kan sette en ramme, og se hva man får for den prisen. Begge metoder er valide.

Kapasitet – Har ditt firma kapasiteten til å vedlikeholde nettsiden? Er det behov for ansettelser, eller kan drift av nettsiden settes ut? Kan dere produsere innhold?

Sikkerhet – En trygg og sikker nettside er ikke viktig bare for deg og din bedrift, men også for dine brukere. I dag er personvernloven sterkere – og vi opplever at folk generelt har en viss iboende skepsis til ukjente nettsider.

Din nettside skal være sikker – og her er det mange som slurver nå de skal lage nettside for bedrift.

Konvertering – Alle som ønsker at besøkende på nettsiden skal utføre en gitt handling, må ha et forhold til konvertering.

En nettside som ikke lykkes med å skape denne handlingen kan bli dyr.

Det får også ringvirkninger over til fremtidig annonsering, hvor din markedsføring lykkes i mindre grad.

Det er stor forskjell på en nettside som får 0,2 % av de besøkende til å utføre en ønsket handling vs en nettside som oppnår 5 %. Da er det raskt meningsløst å telle timer, når du skal kjøpe nettside.

Nødvendig tid til annet arbeid – For å finne riktig mål og metode, så er det viktig å ta seg tid til å analysere markedet. Hvordan blir du bedre enn konkurrentens hjemmeside? Et godt forarbeid vil skape en større ROI – og raskere utvikling.

Overføring mellom webdesigner og utvikler. En programmerer og en designer har ofte behov for å jobbe sammen, og det vil til slutt være en overrekkelse av oppgaven. Denne overføringen bør ta litt tid, slik at man får overført forståelsen av prosjektet.

Prosjektledelse – enkelt. Tommelfingerregel – ca 10 % av budsjettet. Her kommer møter, oppfølging, kontroll og rapportering.  Med erfaring siden 1997, så har 10% til prosjektledelse, sjelden vært feil.

Teknisk vurdering – Hvilken publiseringsløsning (CMS) skal du benytte? Eller hvilken plattform skal du bruke, når du skal lage din egen nettbutikk? Hvordan skal du velge riktig webhotell? Hva med domenenavn? Har det en betydning? (Ja, det har faktisk det).

Du må ha en mobiltilpasset hjemmeside, og sikre at den fungerer på de plattformene dine kunder benytter.

Til slutt et svært viktig moment: Hvilke løsninger, har tilgjengelig kompetanse i Norge? Valg av feil løsning, kan føre deg i problemer når du i fremtiden må rekruttere, eller bytte leverandør.

Nettsider pris.

Hva koster en nettside? Prisen på en nettside er altså svært krevende å ha en fasit på. Kompetansen og forståelsen for internettets finurligheter kan ha betydelig verdi.

Enkelte ord har høyere søkevolum enn andre. Enkelte mekanikker på websiden påvirker kjøperen forskjellig. For å velge riktig leverandør så bør beslutningstageren ha kompetanse til å vite forskjellen på to eller flere nettsidetilbydere.

Derfor, når det gjelder nettsider & pris, så kan vår faglige kompetanse  bistå deg, slik at du gjøre en god investering.

Trenger du en webmaster?

Det er mange firma som lager nettsider. Vi kan bistå deg med å velge riktig hjemmesideleverandør – vi kan være din webmaster.

Men du skal få et svar: En nettside koster mellom kr 0 og et sted «i evigheten og forbi»

Spør du to aktører så er det ikke umulig at det ene tilbudet er på 35.000 og det andre tilbudet er på 245.000, –

selv om du har sagt nøyaktig det samme til begge to. 

Hvordan vet du hvilken som er best? Prisen for hjemmesiden, trenger ikke være den opplagte faktoren for beslutning.

Betinget beslutning

Det er mulig du synes at 40.000-60.000 for et forprosjekt er dyrt.

Det kan være at du ser deg nødt til å lage noe selv. I mange scenario kan det være riktig beslutning der og da. Og det er ikke noe galt i det.

Skal du derimot leve av nettsiden din, så bør du være klar over at det kreves en investering på ett eller annet tidspunkt. Du bør planlegge for dette så tidlig som mulig.

Vi kan si noe om forventet trafikk, muligheter og realisme i forventningene.

Det er 4.400 søk pr måned etter fuglekasser. Det gir noen muligheter og noen naturlige begrensninger. Rigger du en nettbutikk for å selge 30.000 fuglekasser pr måned i Norge, så hjelper det ikke med svært dype lommer.

Vi kan derimot kalkulere hvor mye du bør bruke, for å få tak i den trafikken du trenger. Da kan vi svare på spørsmålet: «Hvor mye koster en nettside?»  

 
 
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Derfor er antall timer feil måleenhet når du kjøper nettside til ditt firma.

Fuglekasse utsnitt fra Google søk
Nei, dette er ikke reklame.
Fuglehus. Det er de som selger fuglehus. Og det finnes folk som googler «Fuglehus»..

POP QUIZ: Hva er prisen for nettsiden som gir 50.000 i fortjeneste på 1 produkt, kontra nettsiden som gir ingen reell omsetning?

Fakta: I mange tilfeller kan begge tilfeller ha brukt like mange timer. Hva er derimot verdien?

Til diskusjon:
Er den gode nettsiden verd 20 % av fortjenesten over 3 år? 360.000,-? Mer eller mindre? Hvorfor?

Øvelse: Nettsiden som selger fuglekasser med høy konvertering er Alternativ A.

Nettsiden som selger fuglekasser med lav konvertering er Alternativ B.

Begge to annonserer og bruker 50.000 kroner for 10.000 klikk.

Alternativ A vil selge for 945.000,- med en fortjeneste på ca 378.000. De vil være strålende fornøyd med kampanjen.

Alternativ B vil selge for 55.000, med en fortjeneste på 22.000,-. De vil gå i tap på den samme kampanjen.

Hvor lønnsomt er det for Alternativ B å investere i en ny nettside?

Ofte stilte spørsmål

Hva er et webhotell?

Et webhotell, eller en webserver er en lokasjon hvor filene til din nettside er lagret. En god webserver leverer innholdet raskt, slik at dine kunder slipper å vente.

Kan dere vurdere et tilbud vi har mottatt?

Både ja og nei. Det kan være krevende å vite hva som ligger bak, når man ikke vet hva som er sagt. Men vi kan bistå med å vurdere bestillingen - og så svarene. Men ta kontakt med oss uansett, så bistår vi om vi kan.

Hvilke tjenester er det Aktivnett tilbyr?

Vi tilbyr 20 år med utviklingskompetanse i form av tjensten "webmaster" - det vil si at vi forstår det brede spektret fra serverdrift, domeneadminsitrasjon og hvordan vi skal holde din nettside sikker. Vi har skreddersydd en plattform som vi kan stå inne for og følger manuelt, og aktivt opp våre kunder, servere og sikkerhet. Ved å ha kontroll fra server til publisert nettside, har vi et overblikk som gir deg en unik verdi i retur. - Hva skal til for at du blir best på nett.

Jeg er misfornøyd med min leverandør, hva gjør jeg?

Start med en prat med oss. Det kan være at vi kan sette både deg og leverandøren på riktig spor. Det er ikke alltid slik at ting blir bedre av å bytte. Av og til kan det være feil som ikke er oppdaget. Eller at det er andre årsaker til problemene dere opplever, enn det ser ut som.

Lage ny hjemmeside? Eller oppgradere eksisterende nettside?

Å flikke i gammel kode er "mareritt" for mange utviklere. Og om ting ikke fungerer optimalt, så kan det fort lønne seg å starte på nytt. Du sparer ikke nødvendigvis mye tid på å oppdatere. I 9 av 10 tilfeller vil det være lurt å vurdere å begynne på nytt. Så kan det jo være at i 1 av 10 tilfeller, så er enkle grep en god løsning.

Hvor viktig er en god server?

Serveren bør levere raskt der dine kunder er. Rimelige webhotell kan fort ligge på andre sider av kloden, eller de kan være satt opp med mange kunder på samme server. Og er du på en rimelig og potensielt usikker server, kan andres sikkerhet påvirke din oppetid. Raske nettsider rangerer også bedre i Google sine søkemotorer. Om du har seriøse mål, så er ikke serveren, stedet å spare penger.